ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

RAVVANMEEDIA02

روان مدیا شاید برای خیلی از افراد نامی آشنا نباشد و ندانند که چیست و چه کاربردی دارد. اما خب یکی از شاخه هایی که اثرات زیادی بر روی مردم دارد همین روانشناسی رسانه و یا روان مدیا است. این روزها رسانه های دیداری ، شنیداری و یا اینترنتی جزو بخش مهمی از زندگی همه شده و اکثریت افراد مدت زمان زیادی را صرف این مسائل میکند.

اما باید این را بدانید که چنین مسائلی تاثیر بدی بر زندگی بسیاری از افراد می گذارد. حتی در مواقعی دیده شده است که رسانه های اینترنتی توانسته به راحتی کنترل زندگی افراد را به دست بگیرد. این را هم بدانید که افراد نیز میتوانند بر روی رسانه ها تاثیر بگذارند. در این مقاله ما سعی داریم که روانشناسی رسانه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

روان مدیا چیست؟

یکی از شاخه های دانش روانشناسی ، مربوط به روان مدیا است. روان مدیا به بررسی کردن و مطالعه راجب علم متقابل رسانه ها بر روی فرآیند های روانی و از طرف دیگر رفتار مردم بر روی رسانه ها میپردازد. البته منظور از رسانه فقط تلویزیون و رادیو و برنامه هایی که از این دو پخش میشود نیست.

RAVVANMEEDIA05

بلکه هر گونه رسانه ای که دیداری و شنیداری است و مردم به راحتی به آن ها دسترسی دارند ، است. روان مدیا نیز به علت استقبال زیاد مردم از رسانه ، به دنبال درمان اختلالات روان شناختی است. روانشناسی رسانه به دنبال تحلیل و ارزیابی تاثیراتی که مردم روی رسانه دارند و بالعکس میپردازد. از این رو میشود گفت که درمان این اختلال در روزهایی که بسیاری از افراد معتاد رسانه ها هستند الزامی به حساب می آید.

کاربرد روان مدیا

رسانه ها تاثیر بسزایی بر روی زندگی افراد دارند. کسانی هستند که بیشتر ساعت روز خود را صرفه رسانه های دیداری و شنیداری کرده و مواردی را میبیند ، که ممکن است در زندگی تاثیراتی بگذارد. بعضی از افراد هستند که بسیار تاثیر پذیرند و هر موردی که میبینند ، به سرعت روی آنها تاثیر میگذارد.

این تاثیرات اگر خوب باشد ایرادی ندارد اما در بعضی از مواقع تاثیر بد به همراه داشته و باعث میشود تا زندگی افراد مختل شود. روان مدیا با درمان این اختلال ها و کم کردن اعتیاد افراد به رسانه ، باعث میشود تا کسانی که به تلویزیون ، رادیو و اینترنت وابستگی دارند ، کم شود و این اختلال از بین برود. لازم به ذکر است که روان مدیا میتواند افراد را به زندگی واقعی و دور از رسانه برگرداند.

RAVVANMEEDIA01

مزایای روان مدیا

امروزه ما شاهد نسلی هستیم که همراه با رسانه های مختلف رشد و پیشرفت میکنند. در این میان بهتر است که افراد، تاثیر مثبتی که شبکه های اجتماعی روی روان انسان ها دارند را به خوبی درک کرده و مزایای آن را بدانند. روان مدیا میگوید ، افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند ، میتوانند از طریق شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را به همگان معرفی کنند. همچنین شما روان مدیا به شما کمک میکند تا افراد بتوانند کم کم وارد جامعه شده و با افراد مختلف در ارتباط باشد.

از سوی دیگر با استفاده از روان مدیا میتوانید از مبتلا شدن به افسردگی جلوگیری کنید. با زندگی واقعی رو به رو شوید و وارد مشارکت های مختلف شوید. این روزها رسانه ها تاثیرات زیادی روی افراد مخصوصا زنان دارد که باید با استفاده از روان مدیا این تاثیرات را کم کرد.

RAVVANMEEDIA04

تعریف روانشناسی رسانه

امروزه با پیشرفتی که تکنولوژی و اینترنت داشته ، بیشتر افراد ساعت زیادی از روز را در رسانه صرف میکنند. از این رو روانشناسی رسانه در این دوره به یک حوزه حیاتی تبدیل شده است. با این حال روانشناسی رسانه به طور مداوم در حال تغییر است تا از جنبه های مختلف زندگی را مورد بررسی و تحت تاثیر قرار دهد. از کار گرفته تا تحصیل ، مشارکت ، سرگرمی باعث شده است تا تعریف آن تا حدودی دشوار شود.

روانشناسی رسانه در واقع از روانشناسی و ارتباطات نشات میگیرد. البته در این بین از جامعه شناسی ، مطالعات رسانه ای ، انسان شناسی نیز بهره مند میشود. البته این نکته را هم باید بگوییم که بسیاری از روانشناسان این موضوع را در حوضه کاری خود قرار نمیدهند.

انواع روانشناسی رسانه                         

پیش تر گفته بودیم که روانشناسی رسانه محدود به تلویزیون و رادیو نیست و هر مورد دیداری و شنیداری جزو این دسته به حساب می آید. با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی بسیاری از افراد ساعات زیادی از روز را صرف گشتن در اینترنت میکنند. روانشناسی رسانه انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن به گونه ای زندگی را تحت تاثیر میگذارد.

RAVVANMEEDIA06

1 – اثر گذاری و نفوذ رسانه

هر نوع محتوایی که در رسانه ها پخش میشود میتواند اثرات منفی یا مثبتی بر روی زندگی افراد بگذارد. از این رو روانشناسان به دنبال تحلیل و ارزیابی میزان اثر گذاری که رسانه بر روی افراد دارند هستند. البته که به دنبال راه حل هایی برای رفع اثرات منفی که رسانه میتوانند بر روی افراد بگذارند نیز هستند. برای مثال آیا تصاویر خشونت آمیز بر روی خشونت کاربران تاثیر گذاشته؟ این یک موردی است که باید به آن پرداخت.

مطالعه کنید : از هیچ‌کس دلخور مشو

2 – آموزش

این روزها برای اینکه آموزش و افزایش آگاهی افراد زیاد شود ، رسانه بهترین وسیله به حساب می آید. روانشناسان فعالی که در زمینه روانشناسی رسانه ای کار میکنند ، به دنبال این هستند که اثر بخشی آموزشی را در بین افراد افزایش دهند. البته روانشناسان بر یک سری راه اکتفا نکرده اند ، بلکه همیشه در تلاش هستند که با استفاده از راهکارهای خلاقانه و اثرگذارانه بر روی آموزش را افزایش دهند.

RAVVANMEEDIA07

3 – مشارکت

هنگامی که مخاطب با محتوای رسانه ارتباط موثر برقرار کند، میتوانیم بگوییم که موفقیت رسانه ای کسب کرده اید. در چنین شرایطی مخاطب ها نسبت به هرگونه برنامه ای واکنش های مختلفی نشان میدهند. برای مثال شما با دیدن برنامه طنز میخندید ، سوالی پرسیده شوند جواب میدهید ، این ها مسائلی است که توجه روانشناسان رسانه ای را به خود جلب کرده است.

4 – هدایت افکار

بیشتر افراد بر این باور هستند که دارای عقاید خاص و مستقل خود هستند. اما با وجود این استقلال فکری باز هم رسانه به خوبی و راحتی بر روی روان افراد میگذارد. برای مثال میتوانیم بگوییم که رسانه های سیاسی تاثیر زیادی روی افراد میگذارند. بنابراین روانشناسان رسانه ای به دنبال این هستند که راه حلی برای این مشکلات پیدا کنند.

 

Ad Sidebar